Bæredygtig frokost med sølvmærke skal være for alle

Det Økologiske Spisemærke kan bruges som entydig og dokumenterbar indikator for, hvor din kantine placerer sig ift. økologi og bæredygtighed. Derfor er det også en effektiv måde for virksomheder at signalere bæredygtig handlekraft – både ind- og udadtil. Vi synes, at alle vores kantiner skal have den mulighed, og derfor er en sølvmærket frokostordning fra Cheval Blanc Kantiner noget, vi tilbyder alle vores kunder.

Hos Cheval Blanc Kantiner vil vi gerne hjælpe vores kunder på vej med en ambitiøs målsætning på den grønne dagsorden. Derfor går vi selv forrest med tårnhøje forventninger til, hvor langt vi kan nå i løbet af 2021.

Med klimaambitionerne for 2021 har vi sat barren så højt, at vi umuligt kan nå den. Vores målsætning er, at alle de kantiner, vi driver, skal leve op til kravene for Det Økologiske Spisemærke i sølv,” udtaler direktør Claus Tingstrøm og sætter dermed en målsætning, som med stor sandsynlighed ikke kan indfries på så kort tid.

Regnskabet går op, når vi justerer lidt på vores vaner

For at nå ud til flere med Det Økologiske Spisemærke i sølv, har Cheval Blanc Kantiner ændret præmissen fra at handle om økonomi til at handle om vaner. De fleste økologiske fødevarer holder stadig et prisniveau, der gennemsnitligt ligger højere end for konventionelle fødevarer. Hvis en opgradering af spisemærket kræver, at der skal sættes væsentlig flere penge af til kantinedrift, så bliver det svært at komme i mål med en bæredygtig ambition. Heldigvis er der mange andre knapper, der kan skrues på, som gør det muligt at servere bæredygtig frokost uden at gå på kompromis med hverken smag eller pris. 

Vores mål er at kunne tilbyde kunderne en sølvmærket frokost inden for den samme økonomiske ramme som et bronzemærke. Forandringen skal ikke mærkes på pengepungen, men findes i den måde, der prioriteres på. Der er mange forskellige knapper, vi kan skrue på, som ikke handler om den økonomiske bundlinje. Der er fx meget, vi kan gøre ift. den måde, vi håndterer vores råvarer på, samt serveringsformen, så vi reducerer madspil. Vi arbejder også med at ændre på balancen mellem kødet og det grønne,” fortæller Gry Bondebjerg, marketing‑ og udviklingschef hos Cheval Blanc Kantiner.

Vores kunder efterspørger bæredygtighed, der kan dokumenteres

I dag stiller den klimabevidste forbruger sig ikke længere tilfreds med grønne agendaer, der alene bæres frem af gode hensigter – der skal handling bag, og effekten skal kunne dokumenteres med data. En tendens, der også kan mærkes hos Cheval Blanc Kantiner. 

Vi mærker meget tydeligt et øget krav fra vores kunder om bæredygtige løsninger, der kan dokumenteres med data. Der skal ganske enkelt noget fakta på bordet, så kunderne rent faktisk kan dokumentere de gode hensigter,” fortæller Gry Bondebjerg, marketing‑ og udviklingschef hos Cheval Blanc Kantiner.

FORCE Technology er en af de kunder, som er meget opmærksomme på, at det bæredygtige ansvar ikke oppebæres af ord alene, men kræver konkrete tiltag, der kan dokumenteres.

Sølvmærket sender et vigtigt signal både indadtil ift. vores medarbejdere, men også udadtil ift. vores kunder. I løbet af de sidste 3-4 år har kunderne stillet større krav til os som leverandør. Vi skal kunne dokumentere, at vi tager et bæredygtigt ansvar, og her er sølvmærket et dejligt konkret bevis,”  fortæller Henrik Torning Nielsen, der er Facility Manager Estates hos FORCE Technology.

Gæsterne vil gerne kunne følge med 

Sølvmærket står ikke alene om at løfte opgaven med at dokumentere bæredygtige tiltag i Cheval Blancs Kantiner. I begyndelsen af 2021 blev C02-måleren lanceret efter års arbejde med at finde en brugervenlig og effektiv måde at måle klimaftryk fra kød på i de enkelte kantiner. Derudover har det ’Gastronomiske kompas’ været i spil i en årrække og er udviklet med det formål at sætte barren højt for, hvilke råvarer, der bruges i kantinerne. Begge tiltag er udviklet, så det også kan bruges aktivt og involverende ift. de spisende gæster ude i kantinerne. Der er nemlig ingen tvivl om, at når gæsterne selv kan følge med i, hvor stor betydning deres vaner har for det fælles klimaaftryk, så vil de også gerne gøre en ekstra indsats for at sænke det  – også når det gælder egne madvaner og fx mængden af kød.

Hvad er Det Økologiske Spisemærke

Det Økologiske Spisemærke er et statskontrolleret bevis, der udstedes til restauranter, cafeer, hoteller og kantiner mv., der satser på økologi. Mærket er en pendant til det røde Ø-mærke, som den almindelige forbruger kender fra supermarkedernes varehylder. Mærkets grad viser, hvor stor en andel af de indkøbte føde- og drikkevarer, der er økologiske, og spisestederne kan selv vælge at opgøre deres økologiandel i enten kroner eller kilo. Mærket gives i graderne bronze, sølv og guld alt efter, hvor stor en andel de økologiske føde- og drikkevarer udgør. For at vores kantiner kan få sølv skal den økologiske andel af stort set alle basisvarer, såsom korn og kerner, mel, frugt og grønt, æg og mejeriprodukter altså ligge på mellem 60-90 % af det samlede indkøb, hvor et bronzemærke kan klares ned 30-60 % økologi. Vores kantiner opgør andelen i kilo – det er nemlig sådan, vores kunder får mest økologi på tallerkenen.

Du kan læse mere om Spisemærker HER:

Nyeste artikler

Brug af cookies